FEMPROF er et feministisk forsknings og utviklingsprosjekt som har som mål å bidra til økt likestilling og mangfold ved UiA, og i akademia mer generelt. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd. Det er basert på en forståelse av at kjønnslikestilling handler om langt mer enn tallmessig kjønnsbalanse. FEMPROF utforsker og utfordrer tenke og gjøremåter, som er institusjonalisert ved UiA, og som skaper urettferdighet som er kjønnet og preget av andre forskjellsdimensjoner. FEMPROF innebærer også design utprøving av og forskning på et program for professorkvalifisering. Denne kvalifiseringen gjøres som et kollektivt og kritisk reflekterende arbeid.
I prosjektet utforsker vi institusjonelle relasjoner for å kunne bidra til endring i akademia. Prosjektet er grunnleggende nytenkende og originalt i sin tilnærming. Ved bruk av institusjonell etnografi (Smith 2005) som metodologi snur vi opp-ned på de rollene som gis til teori og empiri i tradisjonell samfunnsvitenskap, og insisterer på viktigheten av å starte i folks erfaringer; i det de faktisk gjør.
En slik start skal sikre at forskernes blikk og oppmerksomhet ikke styres av teoretiske begreper eller dominerende diskurser i akademia, samt at forskningen har relevans for de vi prøver å forstå erfaringene til og skape mer handlingsrom for. Vi vil synliggjøre hvordan menneskers erfaringer er formet av dominerende måter å forstå og organisere menneskelig virksomhet på. Det er i denne synliggjøringen at mulighetene for sosial endring ligger.
Gjennom prosjektet ønsker vi å dykke dypere ned i mange av de uformelle maktprosessene som preger akademia og skaper manglende likestilling og mangfold. Å skape reell likestilling og mangfold i akademia er avgjørende for sektorens muligheter for fornying og demokratisering, for økt kvalitet på forskning og undervisning, og ikke minst for å kunne bidra til å løse vår tids store samfunnsutfordringer.
FEMPROF-prosjektet er et Forskningsrådsfinansiert prosjekt under BALANSE-programmet som utvikler ny og viktig kunnskap om kjønn og mangfold i akademia for å bidra til økt likestilling og mangfold i sektoren.